2023 Yhteenveto
Kesän 2023 järjestyksessään 38 Maratonpyöräily järjestettiin torstain-lauantain 27-29.7.2023 välisenä aikana. Lähtö palasi Kilpisjärvelle 2022 välivuoden jälkeen. Reittiä uudistettiin toisen päivän osalta jälleen, pyrkimyksenä oli hakea hyväpintainen, liikenteeltään hiljainen sekä maastoltaan ja maisemiltaan mielekäs baana. Molempien päivien ajoreitti oli 247,5 km eli yhteismatkassa päästiin hyvin lähelle 500 km tavoitetta. Hieman yllättäen osanottajamäärä jäi selvästi alle maksimin eli 120 pyöräilijän. Toisaalta ryhmäkokojen ja huollon osalta vajaan 80 pyöräilijän joukko oli kutakuin optimaalinen. Tapahtuma aloitettiin Torniossa torstaiaamuna ilmottautumisella Ravintola Umpitunnelin piha-alueella. Osallistujille jaettiin numerolaput sekä vuoden 2023 T-paidat. Pyörät lastattiin kuorma-autoon ja matkaan päästiin Jussilan linja-autoilla klo 10. Tämän vuoden tapahtuma oli siitä poikkeuksellinen, että Olavi ei lähtenyt matkaamme. Toki hän on ollut järjestelyissä mukana ja avusti Tornion päässä lähtöä kuin myös maaliintuloa. Yksi suuri muutos olikin että linja-autoissa ei enää kuultu Olavin tarinoita Tornion-Muonionjokivarrren tapahtumista vuosien varrelta. Matkan aikana kuitenkin käytiin lävitse tapahtuman kulkua, uudistettua pyöräreittiä ja huoltopisteitä. Ensikertalaisia oli mukana 23 ja toistakertaa pyöräilyyn osallistuvia 13. Puolenpäivän jälkeen pysähdyimme lounaalle Kolarin Woodjeweliin / Jaskan kahvilaan. Noin tunnin tauon jälkeen matka jatkui Pohjoiseen ja kohti Sonkamuotkaa missä odotti reissun ainoa osallistujien omaa rahaa vaatinut paikka - eli 0,50 eurosentin munkkikahvit. Sonkamuotkan jälkeen seuraava etappi oli Kilpisjärvi missä mielenkiinnolla katselimme Karesuvanto-Kilpisjärvivälin tienparannustöiden tilannetta. Käytännössä tiessä oli säännöllisen epäsäännöllisesti 5-10 metrin kuivajyrsittyjä katkeamia Karesuvannosta eteenpäin ja heti Muotkatakan jälkeen Kilpisjärvelle n. 4km sorapätkä. Selvästi kuitenkin polkupyörällä ajettavissa. Näin ollen Linja-autot voitiin päästää samantien takaisin kohti Etelää. Kilpisjärvelle saavuimme n. klo 17:30 ja majoituimme Tundrean lomakylään. Edellisen kerran olimme täällä vuonna 2012. Majoitukset oli jaettu etukäteen laadukkaisiin mökkeihin sekä huoneistoihin. Kiitosta saanut päivällinen (Kananrintafile, riisi, kookoskastike) nautittiin porrastetusti Tundrean ravintolassa. Sitä edeltäen pyörät oli purettu NK-Logistiikan kuorma-autosta ja parhaat ehtineet käydä lyhyen prologinkin. Fiksuimmat kävivät testaamassa myös tietyöalueen ajokuntoisuuden - kiitokset tästä! Perjantaiaamuna pyöräilijät lähtivät ryhmittäin liikkeelle klo 06:00, 07:30 ja 09:00 Kilpisjärveltä. Lähtiessä sää oli sumuinen ja kolea. Käytännössä ryhmäajo alkoi Suomen maanteiden korkeimmalta kohdalta eli Muotkatakan jälkeen. Tätä edelsi n. 3-4km soralla oleva tietyöosuus mikä ajettiin yhdessä jonossa varovasti. Kaikenkaikkiaan kolme rengasrikkoa tapahtui eli ilman pahempia ongelmia päästiin jatkamaan matkaa. Matkaa Karesuvantoon tahditti kuivajyrsintänä tehdyt n. 10 metrin katkeamat jotka kuitenkin selvitettiin kaikissa ryhmissä ongelmitta. Sääkin lämpeni n. 35km jälkeen kun taivas kirkastui ja Iittosuvannon huoltopisteeltä matka jatkui lyhyissä ajovarusteissa. Ajopäivä vietetiin lähes tyvenessä ja lämpimässä säässä, mitä nyt kuntoryhmän kasteli oikein kunnon sadekuuro Sonkamuotkan kohdalla. Vapaataival alkoi Oloksen huoltopisteen jälkeen. Maratonpyöräilyn yksi kohokohta eli Tiurajärventien pätkä Äkäslompoloon ajettiin kuten aina ennenkin auringonpaisteessa pienen kisailun siivittämänä. Uupuneet mutta onnelliset pyöräilijät saapuivat Äkäshotelliin n. klo 16 aikoihin missä kertailtiin päivän kulkua sisäpihalla muutaman huurteisen kera. Majoittuminen oli järjestetty kuten Kilpisjärvellä, eli yöpaikat oli jaettu pariskunnittain, kaverusten kesken tai ajoryhmien välillä etukäteen. Tukeva päivällinen nautittiin Äkäshotellin ravintolassa,.
Toinen ajopäivä alkoi pirtukirkon sisäpihalta ryhmittäin klo 06:00 - 07:30 sekä 09:00. Uudistettu reitti siirtyi Kolarin jälkeen Ruotsin valtakunnan puolelle missä uudet huoltopisteet sijaitsivat Pajalassa, Korpilompolossa ja Hanhivittikkossa. Tieosuus Pajalasta Korpilompoloon ja siitä edelleen Ruotsin Ylitorniolle oli kertakaikkiaan upea, maastoltaan vaihteleva ja liikenteeltään hiljainen. Harmillisesti tämä osuus ajettiin kovassa vesisateessa ja melkeimpä kylmässä kelissä. Vesisade hellitti saavuttaessa viimeiseen huoltoon Vitsaniemeen, missä ryhmät alkoivat olla kutakuinkin kasassa. Aurinko alkoi paistamaan n. 15km ennen Torniota. Ehkäpä koko vesisade unohtui tässä vaiheessa. .
Tornioon saavuttiin hieman etuajassa n. klo 16 missä Maratonpyöräily vuosimallia 2023 päättyi Kojamo-veistokselle. Pyöräilijät peseytyivät Hotelli Olofin ja Hotelli Mustaparran saunatiloissa. Perinteinen lohikeitto nautittiin Grand Hotellissa missä myös jaettiin naisille ruusut ja halukkaille osallistujille mitalit. Lisäksi arvottiin arpajaisten palkinnot missä pääpalkintona oli osallistumisoikeus kesän 2024 Maratonpyöräilyyn. Järjestäjät haluavat kiittää kaikkia Maratonpyöräilyn osallistujia, huoltoa ja yhteistyökumppaneita turvallisesti suoritetusta tapahtumasta. Valitettavasti yksi kolari tapahtui pyöräilijöiden kesken minkä vuoksi osallistuja jouduttiin kuljettamaan Rovaniemelle ensiapuun. Kolarista selvittiin kuitenkin pienillä luunmurtumilla, osallistuja oli Tornion maalijuhlallisuuksissa muiden pyöräilijöiden mukana. Tekniset ongelmat kuten rengasrikot saatiin nopeasti kunnostettua. Järjestyksessään 39. Maratonpyöräilyn ilmottautuminen kesälle 2024 avataan tammi-helmikuussa 2023. Paikkoja tulee olemaan se n. 120. Reitin osalta pyritään säilyttämään sama hyväksi havaittu ajoreitti. Kilpisjärvenpään kunnostustyöt ovat valmiit tämän kesän aikana joten sieltä päästään ajamaan erinomaisessa kunnossa olevaa tietä aina Äkäslompoloon asti. Suunnitelmissa on myös perustaa uusi nopeusryhmä kuntoryhmän ja Retki 2 väliin - tavoitenopeus 33 km/h.
|
|